- - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Soraya Mooijweer - WaarBenJij.nu - - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Soraya Mooijweer - WaarBenJij.nu

-

Door: Soraya

Blijf op de hoogte en volg Soraya

01 Juni 2014 | Brazilië, Rio de Janeiro

Vrijdag 30 mei om 11.15uur was het eindelijk zover, mijn reis naar Brazilië! Mama en Arie haalde me op en brachten me samen met Joost weg naar Schiphol. Natuurlijk was ik ( nadat ik met veel moeite m'n koffer dicht had) iets vergeten om in m'n koffer te doen, bleek dat m'n cijferslot niet meer werkte. Dus vol stress stapte ik de auto in, met het idee dat ik bij aankomst in Brazilië m'n koffer moest open breken en een nieuwe koffer moest aanschaffen( bleek bij aankomst in Brazilië dat m'n koffer te vol zat en ik er op moest gaan zitten zodat het slot werkte). Afscheid nemen van mama was zwaar, want als zij eenmaal begint te huilen dan blijft het bij mij ook maar stromen. Gelukkig zijn het maar 7 weken en is het geen buitenlandse stage van 6 maanden. Eenmaal in het vliegtuig was ik omringd door de Brazilianen, om mij heen zat een voetbalteam van jonge voetballertjes die in NL een wedstrijd hadden gespeeld en naast mij zat een Braziliaanse man. De jongetjes vonden het super interessant dat er een westers meisje bij ze kwam zitten dus van alle kanten begonnen ze tegen me te praten, maar dat geratel ging mij veel te snel: Eu falo um muito pouco português.
Mijn buurman begon ook verhalen tegen mij te vertellen in het Portugees, maar toen hij door had dat ik geen Braziliaan was besloten we dat ik hem Engels leerde en hij mij Portugees. De vlucht duurde veel te lang en na zoveel uur vliegen, moest ik vervolgens ook nog dik een uur op je koffer wachten. Tijdens het landen keek ik trouwens mooi uit over Rio, de hele stad verlicht. Helaas geen plek bij het raam dus geen foto kunnen maken. Maurice, m'n collega van de Favelacup haalde mij op van de airport en bracht me naar m'n appartement in Catete, een wijk in Rio de Janeiro. Via airbnb heb ik voor twee weken een appartement gehuurd bij een Engelse man, James, die bij aankomst al meteen een plattegrond pakte om alles uit te leggen. Het appartement ligt op 10 minuten afstand van Flamengo Park, een mooi park met strand waar veel mensen sporten. Na uitleg te hebben gehad van James, ben ik met Maurice even wat gaan eten: Arroz de frango com feijão( rijst met kip en bonen). Typisch Braziliaans, best lekker! Brazilianen houden van vet eten ( zelfs bij je rijst krijg je patat), dus denk dat ik de komende 7 weken op rijst met bonen leef.
Na het eten ben ik lekker in bed gedoken, want vandaag moest ik vroeg op. S'ochtends eerst even geskyped met Joost en daarna op pad met Maurice. Eerst gingen we naar favela Borel, een gepacificeerde favela.
( No worries, m'n collega Maurice neemt me niet zomaar ergens mee naar toe!) Het voetbalteam uit deze favela vertegenwoordigt NAC tijdens de Favelacup. Met de motortaxi werden we naar de favela gebracht waar Lieke, een Nederlandse vrijwilligster van de organisatie Jocum ons opwachtte. Zij nam ons mee de favela in, waar drie jongetjes de tenues van NAC aantrokken zodat wij vervolgens foto's konden nemen. Het was echt bijzonder om mee te gaan in de favela, om te zien hoe de mensen daar leven maar ook om te voelen hoe hecht de gemeenschap daar is. De huizen die ik zag die ik geen huizen kan noemen, de afval en viezigheid die ik zag, maar ook de kinderen die blij door steegjes renden, de sambamuziek die ik tien huisjes verder op nog hoorde, de jongens die dagenlang voetballen omdat zij de nieuwe Neymar willen worden...Ze hebben niks maar ze roeien met de riemen die ze hebben en om dat te zien, daar kreeg ik echt kippenvel van. Na ons bezoek aan de favela zijn we naar de locatie gegaan waar de Favelacup morgen en 7 juni zal plaatsvinden; Clube de regatas boqueirão do passeio. Morgen is de eerste wedstrijd, maar alles is op z'n Braziliaans geregeld dus er moet nog veel gebeuren. Morgen half 7 gaat de wekker om alles voor te bereiden en dan ga ik zien hoe goed de Braziliaanse jongens kunnen voetballen en hoe graag zij die Favelacup willen winnen!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Soraya

Actief sinds 27 Mei 2014
Verslag gelezen: 184
Totaal aantal bezoekers 9776

Voorgaande reizen:

03 Juli 2015 - 26 Augustus 2015

Azië

30 Mei 2014 - 21 Juli 2014

Brasil

Landen bezocht: