- - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Soraya Mooijweer - WaarBenJij.nu - - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Soraya Mooijweer - WaarBenJij.nu

-

Door: Soraya

Blijf op de hoogte en volg Soraya

09 Juni 2014 | Brazilië, Rio de Janeiro

Woensdagmiddag heb ik lekker op Flamengo Beach gechillt. Mozes uit Israel, een gekke hippie, kwam me gezelschap houden. Toen hij hoorde dat ik uit Nederland kwam, pakte hij meteen z'n jointje tevoorschijn omdat hij wist dat het in Nederland legaal is en wij daar niet raar van opkijken. Hij komt uit Tel Aviv en reist de hele wereld een beetje rond, zonder een doel, en chillt nu bijna 2 maanden in Rio. De hele dag was ik een beetje onrustig omdat ik wist dat Joost kwam, maar s''avonds ging ik Yri en Joost eindelijk ophalen van de airport. De bus naar en van de airport is nogal luxe, zo'n bus die ook wordt ingezet voor schoolreisjes. Dus we besloten ook voor de terugweg om de bus te pakken, aangezien taxichauffeurs je hier weleens willen afzetten omdat je een buitenlander bent. Donderdag heb ik de jongens Flamengo laten zien, waar zij lekker gingen sporten en ik zonnen, en zijn we savonds naar Copacabana geweest om daar wat te eten en te drinken. Om de 2 minuten staat er iemand bij je om je iets aan te smeren, Joost en Yri vonden dat wel leuk maar ik vond het vreselijk irritant. Je kan geen normaal gesprek voeren of er staat iemand naast je. Zal wel aan mijn temperament liggen dat ik daar niet van kan genieten haha! Vrijdag hebben Joost en ik samen een fiets gehuurd en zijn we naar Praia Vermelha geweest, een heel mooi klein strandje met blauwe zee, waar we lekker cocosmelk hadden gedronken( naja een paar slokken want ik was zo blond om de cocosnoot in het water te laten vallen en cocosmelk met zeewater is geen lekkere combo). Strandje was echt super mooi, maar het was ook heel leuk om een fiets te huren en de omgeving te zien. Eigenlijk is alles best dichtbij en goed te bereiken, terwijl Rio enorm is. Eind van de middag moest ik helpen om de locatie van de Favelacup te versieren, want zaterdag was de finaledag! Joost had oranje vlaggetjes meegenomen vanuit Nederland, Maurice en ik hadden Braziliaanse vlaggetjes gekocht om de hele boel te versieren. Ladder op, ladder af, zweet in je bilnaad en vervolgens zeggen de Brazilianen dat de vlaggetjes te laag hangen en het hoger moet. Typisch Brazilianen! Uiteindelijk na een uurtje werk was het mooi versierd! Maurice en ik hadden afgesproken om vrijdagavond naar Lapa te gaan, the place to be op vrijdagavond. Maurice was moe dus heb met hem een hapje gegeten en toen ben ik gezellig met m'n Duitse huisgenootjes, Laura en Matthias, naar Lapa gegaan. Lapa is een uitgaansgelegenheid waar iedereen op straat staat te praten en te dansen, echt heel gezellig! Op een terrasje hadden we een liter caipirinha besteld, die ik al aardig voelde na twee glaasjes en vervolgens bij een andere tent nog meer caipirinha besteld. Zaterdagochtend moest ik vroeg op, dus half 1 vond ik het mooi geweest want ik wilde niet wakker worden met een dikke kater. Op de terugweg naar huis kwamen we nog travestieten tegen, ze zijn best goed gelukt alleen die kaaklijn kunnen ze niet verbergen haha. Zaterdag was de Favelacup, wekkertje ging vroeg af en ik was zenuwachtig als een klein kind. Een half jaarlang heb ik hier naartoe geleefd, om die kinderen een ultieme beleving te geven. Natuurlijk was m'n vriendje, badboy Jefferson, er ook. Toen ik bij de locatie kwam en hem gedag zei, werd hij al helemaal verlegen. De finale was voor elk kind ontzettend spannend, maar één team was duidelijk de winnaar: het team van Morro da Providencia. In alle wedstrijden maakte zij de tegenstander dik af. De finale wonnen zij dan ook van Santa Marta. De sfeer op de tribune, waaronder veel pers en maar liefst drie televisieploegen, maakten er echt een finale van.
Na het laatste fluitsignaal was het complete chaos. De jongens van PSV renden (samen met een deel van het publiek) richting de beker. Maar even later kon Youri Mulder de trotse winnaars de beker overhandigen. Van het winnende team kreeg ik van één van de jongens een medaille en omdat zij vonden dat ik er ook een had verdiend, die medaille ik zeker voor altijd ga bewaren! De Favelacup was voor mij echt een geweldige ervaring, dat ik dit voor die kinderen heb georganiseerd om ze een leuke dag te bezorgen. Elke lach voelde warm en die warmte zal ik nooit vergeten. Ik heb met één van de trainers afgesproken om binnenkort langs te gaan met Joao in de favela van Jefferson. Afscheid nemen was wel jammer, omdat de kinderen zo lief zijn en je ze voorlopig niet meer ziet. Bij afscheid nemen wilden ze én allemaal een kus en een foto als aandenken haha. Ik zit er over na te denken om dit ook tijdens de Olympische Spelen te organiseren, alhoewel Brasil wel echt het land van voetbal is. Eén ding is zeker, ik kom hier sowieso terug! S'avonds ben ik een hapje gaan eten met Yri en Joost en s'avonds met Joost samen naar Lapa te gaan om daar een dansje te doen in een club. Joost en ik bestelden eerst een liter fles caipirinha, maar die kregen we niet eens op want we waren al behoorlijk dronken. Ik was m'n ID vergeten in het appartement( zie er wel uit als ouder dan 18 dacht ik) maar overal werden we geweigerd dus er zat niks anders op dan een taxi te pakken om m'n ID op te halen. Taxirit was best gezellig, eindelijk een man die Engels kon( kan hier bijna niemand), we hebben namelijk steeds doodstille ritjes. Terug in Lapa gingen we bij een R&B tent naar binnen en hebben we echt een topavond gehad met z'n tweeën. Zondag hadden Yri en Joost met Jair, Tim en Kasper (collega's van More2Win) afgesproken bij Copacabana. Daar hebben we beachtennis gespeeld( ga deze vijf weken maar flink oefenen want ik bak er niks van) en s'avonds hebben we ontzettend lekker gegeten bij een tentje in de favela Babilonia, met een mooi uitzicht over Copacabana. Vandaag staat Christo Redentor op de planning, ben heel benieuwd naar het uitzicht!

  • 15 Juni 2014 - 08:42

    Margriet:

    Wat een leuk verslag weer moppie en leuke foto's op FB. Geweldige wedstrijd hè van het Ned.elftal tegen Spanje en jullie waren er gewoon bij joehoeeeeeee om nooit maar dan ook nooit te vergeten! Geniet lekker moppie en een dikke knuffel voor mijn brother. Love you xxxx

  • 15 Juni 2014 - 23:17

    Wilma Maitimu:

    Heerlijk om te lezen wat je allemaal meemaakt! Ben alweer benieuwd naar je volgende. Want daar staat natuurlijk je ervaring in over het Oranjefeest, voor, tijdens en vooral na die spetterende wedstrijd!! Tot schrijfs, dikke kus XXX mams

  • 16 Juni 2014 - 08:31

    Merel:

    Leeeeuk lieverd:) Wat maak je een hoop mee!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Soraya

Actief sinds 27 Mei 2014
Verslag gelezen: 277
Totaal aantal bezoekers 9779

Voorgaande reizen:

03 Juli 2015 - 26 Augustus 2015

Azië

30 Mei 2014 - 21 Juli 2014

Brasil

Landen bezocht: