Vietnam - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Soraya Mooijweer - WaarBenJij.nu Vietnam - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Soraya Mooijweer - WaarBenJij.nu

Vietnam

Blijf op de hoogte en volg Soraya

12 Juli 2015 | Vietnam, Hanoi

Vrijdag 3 juli kwamen Joost en ik aan in Hanoi. Bij het vliegveld namen we een taxibusje naar het hotel. We hadden besloten om de eerste nacht in een hotel ipv een hostel te verblijven zodat we konden bijkomen van onze reis. De taxichauffeur wist blijkbaar nergens de weg, want na een 2uur durende (gratis) city tour had hij eindelijk het juiste hotel gevonden. De citytour was voor ons geen probleem, we keken namelijk onze ogen uit en konden op die manier een beetje acclimatiseren.Vooral wennen was het verkeer in Hanoi, wat een gekkenhuis! Stoplichten worden genegeerd, richtingaanwijzers gebruiken doen Vietnamezen niet, inhalen doen ze zowel links als rechts. En wil jij een drukke straat oversteken? Gewoon lopen en vooral niet stoppen, want het verkeer houdt rekening met je (hoop je).Eenmaal aangekomen bij het hotel werden we met een warm welkom ontvangen door de hoteleigenaar. Hij gaf ons een gratis upgrade naar een VIP room met een kingsize bed, een mooie badkamer, een woonkamer en huge balkon. We zijn natuurlijk naar Azië gekomen om te backpacken maar dit was wel heel lekker hoor! We zijn dan ook uiteindelijk twee nachten gebleven, omdat we best last hadden van een jetlag. De eerste avond wilden we meteen met Vietnamees streetfood kennis maken, dus besloten we om op straat chicken noodlesoup te bestellen. Heerlijk en spot goedkoop, in Vietnam kan je makkelijk voor 5 a 6 euro per dag eten. En met eten bedoel ik echt lekker eten!Zondagochtend vertrokken we naar Ninh Binh, waar we Tam Coc hebben bezocht. De homestay had fietsen die we mochten lenen om de buurt te verkennen en om naar Tam Coc te gaan, een mooie rivier waar een man ons 1, 5uur doorheen heeft gevaren. In Ninh verbleven we bij een homestay in hutjes gemaakt van bamboe. We hadden dan ook een geweldig uitzicht over een meer en voor ons hutje konden we elke dag chillen en genieten in hangmatten. Het personeel maakte echt de sfeer bij de homestay, ontzettend lieve en behulpzame Vietnamezen. Eigenlijk de eerste Vietnamezen die echt oprecht aardig waren. Vietnamezen doen heel aardig, maar uiteindelijk gaat het steeds om het geld en dat is zo jammer! We hadden dan ook de tip gekregen om niet naar Sapa te gaan, maar naar Cuc Phuong National Park. Hetzelfde als Sapa maar minder toeristisch. Twijfelachtig besloten we om daarheen te gaan met een tourguide die ons dinsdagochtend ophaalde, Toang heette hij. Backpacken is uiteindelijk ook meegaan met de flow, nieuwe dingen uitproberen en een avonturen tegemoet gaan. We wisten totaal niet wat we konden verwachten en daarom twijfelden we in het begin of het leuk zou zijn. Maar wat een geweldige ervaring! We reden met de motorbike van Ninh Binh naar Cuc Phuong National Park, een zes uur durende trip door Vietnamese dorpjes maar ook super mooie landschappen. We verbleven bij een homestay in een soort boomhut midden in de jungle met waanzinnige watervallen en een prachtig uitzicht over rijstvelden. Toang, de tourguide bracht ons in de namiddag naar de watervallen. Klimmend via de rotsen kwamen we steeds hoger in de bergen. Een Vietnamees meisje kwam ons gezelschap houden, echter leek zij meer op Mowgli van Jungle Book. Ze sprong letterlijk van rots naar rots terwijl wij heel voorzichtig de rotsen beklommen. De homestay was van haar ouders en savonds werden wij uitgenodigd om daar te gaan eten. In Vietnam zit iedereen op de grond aan tafel en wordt het eten gedeeld, dus niet zoals in Nederland dat iedereen een eigen bord krijgt maar er staan meerdere gerechten op tafel en je pakt steeds een klein beetje. Als bedankje dat wij bij de homestay verbleven, kregen we 'happy water'. Een soort jenever en als je wordt uitgenodigd door een Vietnamees om 'happy water' te drinken mag je nooit weigeren. Echter dachten wij dat alleen de ouders van het gezin ons zouden uitnodigen, maar zelfs de kinderen van 6 nodigden ons uit en dronken zelf ook. De volgende dag zijn we nog even lekker gaan zwemmen in de watervallen en hebben we een trekking gedaan door de bergen en jungle. Eind van de middag gingen we terug naar Hanoi, omdat we donderdagochtend met de Halong Bay Castaway Cruise voor 3 dagen naar een onbewoond eiland gingen. Samen met 50 andere backpackers verbleven we daar. Donderdag in de middag kwamen we aan op het prachtige eiland. Leuke mensen ontmoet, diverse spellen gespeeld en goed gefeest op het eiland! Het was tenslotte m'n verjaardag en daarnaast kreeg ik te horen dat ik was geslaagd!! Reden voor een goed feestje dacht ik zo. Vrijdag deden we een leuke cruise door Halong Bay, dat was echt het hoogtepunt van de 3 dagen! Eigenlijk zouden we ook nog gaan tuben (met een band achter een speedboot) maar de motor was kapot. Maar Joost en ik hadden het geluk dat zaterdagochtend een nieuwe motor moest worden getest voor het tuben en of wij dat wilden. Natuuuuurlijk! Daarmee sloten we dan ook onze Halong Bay trip af. Zaterdagavond waren we terug in Hanoi en een paar uur later namen we de trein naar Hue, waar we nu net uitkomen. Morgen gaan we een scooter huren voor ongeveer een week en gaan we van Hue naar Hoi An en vanaf daar naar Ho Chi Minh. We zullen stoppen bij diverse strandplekken om daar te genieten en te verblijven. Waar we precies heen gaan en voor hoe lang? Geen idee, het echte backpacken is nu namelijk begonnen!!

• 12 Juli 2015 - 15:43

Peter&Hannie:

Hallo Lieverds,
    Wat een mooi verhaal. Fijn dat jullie er zo van genieten en ons laten meegenieten. En Geslaagd!! Dat is nog eens een cadeau. Joost bijna jarig: Van Harte gefeliciteerd!!!!! knuffel van ons XXXXX Heel veel liefs en tot het volgende verhaal. Peter&Hannie

• 13 Juli 2015 - 18:27

Karin Mouhmy:

Lieve Soraya en Joost, Wat een avontuur! Lekker genieten samen. Ook nog gefeliciteerd Joost. XX Karin en Idriss

• 15 Juli 2015 - 08:26

Wilma:

hallo ontdekkingsreizigers, Columbus & Co,
    Wat een heerlijk verslag weer om te lezen. Wel apart hoor jullie allebei jarig in het verre Azie, maar ik denk dat het wel op gepaste wijze gevierd zal zijn hahaha. De foto's geven een indruk van de omgeving en het ongerepte waar jullie door heen gaan. Ik moest wel erg lachen om die foto van jullie op de brommer! Sexy helmpjes he, maar in ieder geval wel voor de veiligheid, dus dat is goed. Bij elke nieuwe plaatsnaam die je noemt, kijk ik op de kaart waar dat plekje onbekend weer ligt om toch een beeld te hebben hoe jullie trektocht is. Ik kan dan ook zien dat jullie inderdaad er wel wat kilometers op hebben zitten. Nou dikke knuffel vanaf deze kant en kijk weer uit naar jullie volgende editie (verslag). Dikke kus, mams