Happy birthday to us! - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Soraya Mooijweer - WaarBenJij.nu Happy birthday to us! - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Soraya Mooijweer - WaarBenJij.nu

Happy birthday to us!

Door: Soraya

Blijf op de hoogte en volg Soraya

15 Juli 2014 | Brazilië, Rio de Janeiro

Dinsdag deed Joost heel geheimzinnig en mocht ik ook niet in de buurt komen. Om klokslag 12 uur begreep ik ook waarom: voor m’n verjaardag kreeg ik een weekendje londen! Echt een heel gaaf verjaardagskado, ben er nog nooit geweest en heb Londen op mijn lijstje staan om heen te gaan en die kan ik straks dus gaan afstrepen. In de ochtend werd ik wakker gemaakt met eigen gemaakte taart met aardbeien en slagroom, beste combo ever en na m’n/ons ontbijtje op bed zijn we naar Lapa gegaan naar de trap, Joost was daar nog niet geweest en hebben we echt een hele leuke middag gehad. ‘S middags hebben we daar bij een restaurantje spareribs gegeten( spareribs marineren ze hier niet, nee daar doen ze een laag curry op en dat is je saus haha ) en eind van de middag keken we samen met Tim, Jozef en Kamal naar de halve finale: Nederland – Argentinië. Het was een mooi verjaardagscadeau geweest als Nederland had gewonnen maar hey ik ben in Brasil, heb een super leuke dag gehad door m'n lieve vriendje en als aardbei op de taart: een weekendje Londen! Het was een unieke ervaring om het WK van zo dichtbij mee te maken en dat we zo ver zijn gekomen is al heel wat. Donderdag regende echt de hele dag, dus Joost en ik besloten om te gaan shoppen. Maar van shoppen kwam niet veel, we hebben eigenlijk alleen maar rondjes gelopen en McDonalds gegeten. Smaak voor kleding hebben ze hier echt niet, tenzij je veel geld hebt dan kan je lekker shoppen in Leblon. Ondanks we niets hadden gekocht hebben we echt een leuke dag gehad met als afsluiter een bioscoopavondje. De film heette Trancendence met Johnny Depp en Morgan Freeman, Engels gesproken en Portugese ondertiteling, goed om Portugees te leren! Vrijdagochtend stonden we daarom meteen gemotiveerd op om Portugees te leren haha. Ook vrijdag regende het weer dus we hebben de hele dag binnen gezeten. Beetje Portugees geleerd, Joost heeft gesolliciteerd bij Redbull dus al met al wel een goed dagje er van gemaakt. Zaterdag was het eindelijk droog, niet echt lekker weer maar in ieder geval droog. Dus ik ging op pad voor Joost z’n verjaardag, maar in Nederland inkopen doen is een stuk makkelijker.
Eind van de middag keek ik Nederland – Brazilie in de favela met Kamal, Jozef, Tim en Joost. Kamal en Jozef hadden gevraagd of zij een kijkje konden nemen in onze favela, dus we namen ze mee naar de Belg( een restaurantje met een heel mooi uitzicht, die wordt gerund door een Belg ) om daar samen met Brazilianen de wedstrijd te kijken en vervolgens namen we ze mee naar een restaurantje in de favela met een fusion kok, ook met een heel mooi uitzicht. Natuurlijk moesten we Joost z’n verjaardag goed beginnen, dus na het eten spraken we af om met z’n alle uit te gaan in Lapa. Toen we thuis kwamen om even om te kleden, kwamen we op een feestje van onze buren uit de favela terecht. We kregen meteen eten en drinken aangeboden, funky music stond aan en samen met de Braziliaanse kleine meisjes stond ik te dansen op een pleintje in de favela. Die kleintjes kunnen zo goed dansen, werd er bijna verlegen van want mijn dansmoves konden daar niet aan tippen. Momenten zoals deze zijn echt de mooiste momenten van mijn reis, dansjes doen met de meisjes uit de favela maken mijn dag compleet. Na 2uur dansen moesten we helaas gaan, want we hadden afgesproken om te gaan stappen in Lapa( na het dansen waren m’n benen al moe haha). Aangekomen in Lapa bleek dat er geen leuke feestjes waren maar we kregen een tip om naar Gloria te gaan. Bij aankomst bij die club bleek dat de mannen 100 reaal moesten betalen, vrouwen 50 ( wat is het leven soms heerlijk als je vrouw bent) Maar 100 vonden we allemaal te veel, dus we gingen met Jacky( een van de medewerkers van de club) onderhandelen. Echt een super lieve vrouw en na veel pogingen gunde ze het ons om voor 50 reaal p.p. naar binnen te gaan en mannen mochten tot 4uur gratis bier drinken. Heb echt een top avond gehad met de mannen, de verjaardag van Joost begon goed..Thanks to Jacky! Toen het licht werd kwamen we thuis, 3uur geslapen en toen waren we ‘’klaar’’ om Joost z’n verjaardag te vieren! Ik had een heel leuk idee voor Joost z’n verjaardag: een fiets huren, die versieren en hem opwachten beneden aan de voet van de favela om hem vervolgens mee te nemen naar het mooie strandje Praia Vermelha met een lekkere picknick. Maar blijkbaar werkt fiets huren nooit bij mij, dus dat werd uiteindelijk een taxi en we hebben alsnog een heerlijke dag gehad. Als kado neem ik Joost dinsdag mee op een bootreis naar Angra dos Reis en Ilha Grande, waar we bij 3 hele mooie eilandjes voor anker zullen gaan en kunnen zwemmen/chillen/lunchen. Heel veel zin in! ( Google maar, dan kunnen jullie een beetje mee genieten) In de avond hebben we sushi gegeten met Tim en vervolgens vroeg naar bed want we waren doodmoe. Finale WK? Interesseerde me vrij weinig, heb alleen de eerste helft gekeken en ben toen lekker naar huis gegaan. Ik was niet voor de Duitsers en ik was niet voor de Argentijnen, dus het maakt me dan ook niet wie er zou winnen. Argentijnen zijn hier echt irritant en Brazilianen hebben een bloedhekel aan Argentijnen. De Argentijnen maakten de Brazilianen zwaar belachelijk toen Brazilie verloor van Duitsland. Dus ik was blij voor de Brazilianen dat de Argentijnen niet hadden gewonnen. Er braken blijkbaar flinke vechtpartijen uit na de wedstrijd en alle Argentijnen trokken massaal de straat op om daar nog even een paar uur te gaan zingen/schreeuwen, zuipen en vechten. (heb gelukkig zelf niks vervelends mee gemaakt) Vandaag was de laatste dag van Kamal en Jozef hier in Brazilië, dus we hebben met z’n vieren een lekker dagje strand gehad. Ben blij dat ik die jongens heb leren kennen in Sao Paulo( dankzij hun hebben we een mooi feestje gehad in Sao Paulo) en dat we leuke dagen met ze hebben mee gemaakt hier in Rio. Foto’s gedeeld, nummers uitgewisseld en binnenkort een stapavondje in Den Haag of Utrecht. Besef dat dit mijn laatste week hier is en besef dat ik hier zeker ga terug komen. De mensen zijn hier zo open, warm, behulpzaam en relaxed en het land is echt ge-wel-dig zon, zee strand maar ook de favela's maken dit land zo bijzonder. Ik denk dat ik na mijn studie, met de Olympische Spelen hier voor een jaartje/2 jaartjes ga wonen. Nu ik Brazilië heb gezien, wil ik nog veel meer van de wereld zien en bedenk ik me ook dat ik niet in een land zoals Nederland wil blijven wonen. De enige reden dat ik in Nederland zou blijven is voor mijn familie en vrienden, maargoed no worries Olympische Spelen is pas over 2 jaar en dromen is nooit verkeerd..

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Soraya

Actief sinds 27 Mei 2014
Verslag gelezen: 474
Totaal aantal bezoekers 9785

Voorgaande reizen:

03 Juli 2015 - 26 Augustus 2015

Azië

30 Mei 2014 - 21 Juli 2014

Brasil

Landen bezocht: