Het noorden van Thailand - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Soraya Mooijweer - WaarBenJij.nu Het noorden van Thailand - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Soraya Mooijweer - WaarBenJij.nu

Het noorden van Thailand

Blijf op de hoogte en volg Soraya

26 Juli 2015 | Thailand, Chiang Mai

Na alle stress van onze bagage vlogen we maandagavond half 10 naar Bangkok. We kwamen dan ook snachts aan bij ons hotel. De taxichauffeur wilde graag het telefoonnummer van het hotel, want hij wist duidelijk de weg niet. " You come here to Bangkok and you have no telephonenumber?!", zei hij half lachend. Na wat navraag bij een andere taxichauffeur zette hij ons in een gezellige straat af, waar het duidelijk een en al feest was. We hadden een slaapkamer aan de straatkant, met een onopgemaakt bed maar we waren te moe om er wat van te zeggen en vielen ondanks de hoorbare feestmuziek meteen in slaap. De volgende dag hadden we een fietstour van 5uur door Bangkok, bij de Nederlandse organisatie 'Co van Kessel'. Ontzettend super leuk! Ik wist niet eens dat er een rivier was in Bangkok, ik dacht een en al stad. We gingen dan ook met fiets en al met longtail bootjes over de rivier, langs woningen aan het water. De verschillende aftakkingen van de rivier hadden dan ook gewoon straatnamen.In de avond hadden we direct de nachtbus naar Chiang Mai, een plekje in het noorden van Thailand. Ik had gehoord dat er verder in Bangkok niet veel te beleven valt dan feesten, dus daarom bleven we niet langer. Normaliter boekten Joost en ik een of twee dagen van te voren een hotel, maar dit keer naar Chiang Mai niet. We werden dan ook 7uur in de ochtend in the middle of nowhere gedropt (wel in het Old Quarter van Chiang Mai). Veel backpackers zoeken ter plekke een hostel,  maar ik moet eerlijk zeggen dat we met weinig slaap niet echt zin hadden om hostel voor hostel te keuren. We besloten om een tentje op te zoeken met wifi, om daar online een keuring van hostels te doen. We ontbeten bij een schattig en knus Mickey Mouse tentje en vonden daar ons hostel. Al gauw kwamen we er achter dat Thailand 2x zo goedkoop is als Thailand en dat vinden we best gek als we de twee landen vergelijken. Vietnam is ver onderontwikkeld vergeleken met Thailand,  het is er viezer, de infrastructuur is er slechter, de mensen en huizen zien er slechter uit. En toch is het daar duurder. We onbeten dan ook heerlijk voor 1, 5 pp bij het Mickey Mouse tentje, terwijl we in Vietnam voor 3-5 euro pp onbeten (is nog steeds niks natuurlijk). We konden na het onbijt al meteen inchecken bij ons hostel. Onderweg naar het hostel had ik een poster gezien over een thaibokswedstrijd, daar moesten we natuurlijk heen! De gastvrouw van het hotel hielp ons met alles wat we wilden: bustickets, kaartjes voor de thaibokswedstrijd, een trip naar een olifantenkamp, een scooter huren etc. Dinsdag overdag hadden we een scooter gehuurd om Chiang Mai te verkennen en savonds liepen we eerst over de Night Bazaar (night market), hebben we heerlijk Indiaans gegeten om vervolgens 3 KO's te zien bij de kickbokswedstrijd. Als je naar Thailand gaat moet je gewoon minimaal een wedstrijd hebben gezien en het boksen in Thailand gaat er duidelijk wel even wat anders aan toe! De volgende dag werden we vroeg opgehaald voor een uitstapje naar het olifantenkamp ' Elephant Carer Home' in de jungsle van Chiang Mai, waar we een eigen olifantje kregen die we mochten voeren, wassen, mee mochten zwemmen en op mochten zitten (we hadden van te voren gekeken of olifanten niet werden mishandeld). Wauw, wat was dat bijzonder! We kregen vooraf een cursusje wat je moest zeggen tegen de olifanten (zo is 'bon bon' feed en 'pai pai' forward) en vervolgens gingen we met de olifanten door de jungle waar we ze in een rivier mochten wassen/schrobben. Het is een enorm beest, maar ik had echt de meest lieve olifant ooit (ik moest stiekem lachen, want Joost en een ander stel hadden best ondeugende olifanten die niet zo goed luisterden, ik hoorde ze steeds alle Thaise woorden oproepen) en ik hoefde zelfs niet iets te zeggen als ik op z'n nek wilde zitten, hij liftten mij met zijn poot zo de lucht in. Met lunchtijd namen we afscheid en reden we terug naar ons hostel waar we om 17uur weer werden opgehaald om naar de volgende plek te gaan, Pai. In Pai verbleven we twee nachten in een leuk guesthouse midden in het centrum. Er hing een relaxte backpackpackerssfeer, er waren veel barretjes met live music en hangmatten. Donderdag overdag hebben we een scootertje gehuurd om Pai te verkennen, zo zijn we langs watervallen geweest, warmwaterbronnen en Pai Canyon (niet Grand Canyon maar lookalike). In de avond hebben we de beste sushi ever gegeten bij Sushi Hill, met een uitzicht over heel Pai. De fusion kok/eigenaar is een ontzettend aardige Thai, die geen kaart heeft maar echt maakt wat jij lekker vindt. Savonds hebben we lekker in een barretje met twee Nederlandse meisjes wat gedronken en de volgende middag hadden we een lange dag voor de boeg, namelijk een reis van 27 uur naar het zuiden van Thailand. 27uur reizen is lang, maar dan heb je ook iets: een bungalow aan het strand van Koh Tao!

• 28 Juli 2015 - 07:53

Wilma:

Hey Columbus & Co,
    Wat een fijn verslag weer om te lezen! Ik hoop dat jullie foto's hebben van je zit op de olifanten, lijkt me super om te zien.
    Het klinkt allemaal als een verhaal uit Junglebook en ik noem het dan ook "Mowgli op ontdekkingsreis".
    Ben nu alweer benieuwd naar de volgende belevenis!!
    Dikke kus, mams

• 28 Juli 2015 - 09:05

Hannie:

Lieve avonturiers,

Wat een mooi verslag van jullie belevenissen. Had bij die olifanten graag even om een hoekje willen kijken. Ben ook benieuwd naar foto's. Geniet er samen van.
    Liefs Hannie

• 28 Juli 2015 - 09:31

Peter :

Lieve kinderen,

Prachtig vind ik jullie verhaal. Mowgli op ontdekkingsreis, treffender kan je moeder het niet zeggen. Ik sluit me daar bij aan. Wat een andere wereld laten jullie ons beleven en zien. Ik ben benieuwd naar jullie volgend verslag. Met Hannie zou ik ook wel even om het hoekje willen kijken. Als jullie terug zijn wil ik met jullie jullie verjaardagen en de mijne vieren. Maar nu nog maar verder avonturieren en vooral genieten. Liefs en dikke kus aan beiden. Peter

• 28 Juli 2015 - 20:29

W. Van Leeuwen:

Dag Soraya en Joost

Wat een prachtig verhaal weer en de belevenissen en ontdekkingen zullen nog lang nawerken.
    De temperatuur is altijd wel goed maar het is nu regentijd maar jullie slaan je er wel doorheen.Geen mankementen onderweg aan de motor ?
    Kopen jullie ook nog wat souvenirs onderweg want die zijn in het Noorden spotgoedkoop .
    Als je de Thai een dienst wil bewijzen omdat hij zo gastvrij is zou je voor ons dank je wel
    kunnen zeggen Kob Koen Ka dat zal hij erg waarderen.
    Hoe lang blijven jullie in Thailand en wat is de volgende bestemming ?
    Leuk om de verhalen te lezen en kijk er steeds weer naar uit.

Liefs van Oma

• 29 Juli 2015 - 11:36

Sofia:

Hi lievies,

Wat gaaf om te lezen dat jullie zo veel mooie dingen zien en doen!
    Geniet nog veel van jullie reis!

Liefs, xx

• 08 Augustus 2015 - 10:32

W. Van Leeuwen:

Hallo Soraya

Hoe is het verdere verloop van de reis ?
    Begrijp dat je op Bali zit , ben je nu in de plaats Kuta ?
    Een heel andere wereld dan Thailand maar er zijn ook overeenkomsten.
    Kan je goed tegen de warmte ?
    Als je tijd hebt schrijf je dan nog een leuke belevenis ?
    Vermaak je nog deze laatste weken .

Lieve groet van Oma